نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
امروزه یکی از مهمترین مشکلات پیش روی سازمانها، عدم توجه آنان به عوامل مؤثر بر توسعه توان رقابتی بوده و اغلب سازمانهای داخلی، رویکرد مشخصی جهت سنجش این متغیر ندارند. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه توان رقابتی، رتبهبندی و تمرکز بر مهمترین اجزای آن، میتواند بر موفقیت حال و آینده سازمانها تاثیرگذار باشد. در این تحقیق، مدلی برای سنجش توان رقابتی بانک تجارت ارائه و شاخصهای آن، با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی رتبهبندی شدند. ابتدا از طریق مصاحبه با خبرگان بانک تجارت، مدل اولیه تحقیق در سه بعد اصلی قابلیتهای درونی سازمان (شامل مؤلفههای قابلیتهای مالی، تکنولوژیک، مدیریتی و بازاریابی)، هوشمندی بازار (شامل مؤلفههای ایجاد هوشمندی و پاسخ به هوشمندی) و بازاریابی رابطهمند آنلاین (شامل مؤلفههای کیفیت تعاملات آنلاین، کیفیت محتوای وبسایت و کیفیت خدمات الکترونیک) به دست آمد. در ادامه با بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی، شاخصهای مدل رتبهبندی شدند که درنهایت «مهارت کارکنان در انجام امور محوله»، «توسعه فناوریهای موجود» و «سودآوری» نیز به عنوان مهمترین شاخصهای توان رقابتی انتخاب شدند. ضمن اینکه منابع ورودی نیز بهعنوان مهمترین بعد انتخاب شد.
کلیدواژهها [English]